فراخوان شماره ویژه

شماره ویژه «رسانه های اجتماعی و سیاستگذاری؛ چگونه رسانه های اجتماعی می توانند در سیاستگذاری مداخله کنند؟» به سردبیری من توسط پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات چاپ می شود. این شماره ویژه به زبان انگلیسی خواهد بود (جزییات آن را می توانید در متن فراخوان بیابید).

فراخوان شماره ویژه با عنوان:

رسانه های اجتماعی و سیاستگذاری؛

چگونه رسانه های اجتماعی می توانند در سیاستگذاری مداخله کنند؟

شماره ویژه «رسانه های اجتماعی و سیاستگذاری؛ چگونه رسانه های اجتماعی می توانند در سیاستگذاری مداخله کنند؟» به سردبیری من توسط پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات چاپ می شود. این شماره ویژه به زبان انگلیسی خواهد بود (جزییات آن را می توانید در متن فراخوان بیابید).

 سیاستگذاران تاکنون به طور سیستماتیک از داده های رسانه های اجتماعی در فرایند سیاستگذاری بهره نبرده اند و این با منطق سیاستگذاری مبتنی بر شواهد[1] سازگار نیست. این عدم حضور دیدگاههای کاربران رسانه های اجتماعی که نسبت به موضوعات مختلف سیاستی حساس هستند می تواند فرایند تدوین، اجرا و ارزیابی سیاست ها را در آینده با چالش روبرو سازد. از آنجا که این سوال که داده های رسانه های اجتماعی چگونه می تواند در فرایند سیاستگذاری دخیل شود تاکنون پاسخ روشنی نیافته است. این شماره ویژه به دنبال پاسخ به این سوال خواهد بود که چگونه می توان از داده های رسانه های اجتماعی در سیاستگذاری استفاده کرد؟ داده های رسانه های اجتماعی می تواند سیاستگذاری را بهبود دهد اما هنوز مشخص نیست چطور می تواند بخشی از شواهد[2] را در سیاستگذاری تشکیل دهد. برای ایجاد دانش در این حوزه مشارکت محققان از دیگر حوزه ها بسیار موثر خواهد بود. از این رو در این شماره ویژه به دنبال پاسخ گویی به سوالاتی از این دست هستیم که:

  1. محدودیت های داده های رسانه های اجتماعی جهت استفاده در فرایند سیاستگذاری چیست؟
  2. چگونه رسانه های اجتماعی می توانند بر ایجاد و تغییر این داده ها تاثیر بگذارند؟
  3. آیا روش های اندازه گیری در علوم اجتماعی محاسباتی معتبر و قابل اعتمادند؟
  4. آیا داده های رسانه های اجتماعی می تواند بخشی از شواهد در رویکرد سیاستگذاری مبتنی بر شواهد باشد؟
  5. آیا ابزارهای استخراج و  تحلیل داده های رسانه های اجتماعی می تواند برای سیاستگذار شواهد تولید کند؟
  6. تحلیل های شبکه اجتماعی برای تبدیل داده ها به اطلاعات مورد نیاز سیاستگذار دارای چه امکانات و محدودیت هایی است؟
  7. محتوای جمع سپاری شده چگونه می تواند در حوزه های تخصصی مورد استفاده قرار گیرد؟

کسانی که می خواهند در این شماره ویژه مشارکت کنند لطفا متن فراخوان را دقیق بخوانند. تلاش کرده ام در فراخوان دیدگاهم نسبت به مقالاتی که قرار است این شماره ویژه را شکل دهند بیان کنم. مهلت ارسال مقالات تا ماه می سال 2021 (خرداد ماه سال 1400) است و اولویت با کارهای بین رشته ای و بین المللی است.

متن فراخوان به همراه لينك فراخوان در مجله


[1] Evidence-Based Policy 

[2] Evidence

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *