شرکت در کنفرانس IMMAA

دوحه(4-6 اکتبر)

سفرنامه همیشه یک خواندنی جذاب بوده است و البته نوشتن یک سفرنامه بعد از اتمام سختی های سفر برای نویسنده هم زیبایی خودش را دارد(اشاره به خودمان داشتیم). از 11 تا  15 ام مهر ماه امسال در کنفرانس جهانی مدیریت رسانه(IMMAA) به همراه همکاران آقای دکتر داتیس خواجه ئیان و آقای دکتر سیاوش صلواتیان حضور داشتیم. که البته تجربه حضور آقای دکتر خواجه ئیان در رویدادهای بین المللی باعث بهره بیشتر ما از این سفر شد.

امسال کنفرانس جهانی مدیریت رسانه در شهر دوحه قطر برگزار شد. در این کنفرانس نیز مانند کنفرانس اروپایی مدیریت رسانه(EMMA)، بایستی پژوهشگران مقالات خود را ارسال و پس از طی فرایند داوری و پذیرش می توانند مقاله خود را در کنفرانس ارائه دهند. روالی که ما نیز طی کردیم(جهت اطلاع دانشجویان مشتاق به حضور در چنین کنفرانس هایی).

شعبه دانشگاه نورث وسترن در قطر واقع در شهر آموزش(Education City) در دوحه، مکان برگزاری کنفرانس بود. شهر آموزش پیش گفته شامل شعبه هایی از دانشگاههای مختلف آمریکایی و اروپایی در قطر است که هر کدام برای نمایش امکانات یک دانشگاه نسل سومی رقابتی تنگاتنگ دارند(به لحاظ سر ذوق آمدن از امکانات این دانشگاه ها). شعبه هایی از دانشگاههای کارنگی، نورث وسترن، یو سی ال ، جورج تون و …. در شهر آموزش دوحه وجود دارد که به فراخور زمان تلاش کردیم از آنها بازدید کنیم. در همه آنها سرانه امکانات برای هر دانشجو یک چیزی شبیه به …. بود(جای خالی را ذوقی پر کنید). البته تلاش اصلی دانشجویان این دانشگاهها برای پیوستن به دانشگاههای مادر بود چرا که حضور و تحصیل در این شعبه ها صرفا اولین گام محسوب می شد. تور بازدید از شعبه دانشگاه نورث وسترن از برنامه های کنفرانس بود که تجربه خوبی برای آشنایی با اهداف و امکانات این شعبه از دانشگاه نورث وسترن بود.

کنفرانس با سخنرانی دکتر اورت دنیس، رئیس شعبه دانشگاه نورث وسترن در قطر شروع شد، همو که نویسنده کتاب «شناخت ارتباط جمعی» است که در ایران هم ترجمه شده است و دانشجویان ارتباطات حتما خوانده اند. پس از آن یک پنل با موضوع مسائل آموزش مدیریت رسانه در دنیا با مشارکت دکتر پائولو فاستینو، دکتر گری گوری لو و … برگزار شد. در این پنل افراد راجع به مسائل آموزش مدیریت رسانه در کشورهای مطبوعشان صحبت کردند که تجربه خوبی بود برای آشنایی با سیستم های آموزش مدیریت رسانه در دیگر کشورها و مسائل شان.

مانند دیگر کنفرانس ها پس از روز افتتاحیه که معمولا به آشنایی و صحبت های کلی در رابطه با رشته می گذرد، روز دوم و سوم پنل های تخصصی برگزار شد که بنابر علاقه و تمرکز تلاش کردم بیش از همه در پنل هایی با موضوع سیاستگذاری رسانه، درگیرسازی مخاطب و … شرکت کنم. ارائه خودمان هم همان روز اول برگزار شد.  همچنین در این کنفرانس با حضور پائولو فاستینو مدیر انتشارات Media XXI از کتاب

 Teaching Media Management: The Development of a Curriculum  رونمایی کردیم.