(EMMA 2019 )شرکت در کنفرانس اروپایی مدیریت رسانه

 (EMMA 2019 )شرکت در کنفرانس اروپایی مدیریت رسانه

امسال کنفرانس اروپایی مدیریت رسانه(5-7 jun) در دانشگاه تکنولوژی قبرس در شهر لیماسول برگزار شد. روز اول کنفرانس ورکشاپ بود که بیشتر دانشجویان دکترا و پست دکترا مخاطب آن بودند. این ورک شاپ با حضور پروفسور جورج لو، دکتر لئو آختن هاگن و سیلویا چان اولمستد برگزار شد. پروفسور جورج لو از دانشگاه نورث وسترن در رابطه با پروژه های دکتری نکات کاربردی برای دانشجویان ارائه کرد و حوزه های مهم رشته مدیریت رسانه برای انتخاب موضوع توسط دانشجویان را شرح داد. سیلویا چان اولمستد از دانشگاه فلوریدای آمریکا و نویسنده کتاب خوب “استراتژی رقابتی در شرکت ها رسانه ای”، در مورد پیشبرد تز دکتری برای دانشجویان دکترا ارائه داشت و مراحل مختلف انتخاب موضوع، تعیین مسئله، انتخاب روش مناسب و … را شرح داد. ایشان همچنین در مورد اینکه دانشجویان چگونه شبکه ارتباطات علمی خود را توسعه دهند نکاتی را گفت. آختن هاگن از دانشگاه سن کوبین سوئد ارائه پرشوری داشت و در مورد چگونگی پیش بردن تحقیقات و انتشار آنها صحبت کرد و در مورد سیاست های چاپ مقاله در مجله media business studies و چگونگی چاپ مقاله در آن صحبت کرد.  با هر سه از قبل ارتباطاتی داشتم که در این کنفرانس ارتباطات عمیق تر شد.

روز دوم کنفرانس روز آغاز آن به طور رسمی بود و همه آمده بودند. شروع ساعت 9 صبح بود و تا 6 عصر پنل ها برگزار بود. اینکه بتوانی در یک فضا همه محققان حوزه مدیریت رسانه را یکجا ملاقات کنی حس بسیار خوبی است. جمعی صمیمی که همه را تحقیقات مدیریت رسانه و دغدغه های مرتبط با آن به هم پیوند داده بود. روز دوم با سخنرانی کوتاه دکتر استوروس جورجیاس به عنوان رئیس کنفرانس شروع شد. دکتر جورجیاس تلاش کرد این کنفرانس سه روز بسیار خوب برگزار شود که تلاش های قبل و حین کنفرانس از سوی او این کار را میسر کرد. پیش از همایش با او ارتباط داشتم، در همایش نیز بسیار لطف داشت. پس از آن چند سخنران کلیدی مانند اینگا هاور از دانشگاه اراسموس و تجربه های موفق در صنعت رسانه ارائه داشتند که همگی جذاب بود.

پس از سخنرانی های عمومی، افراد در پنل های تخصصی توزیع شدند. پنل های امسال شامل: مدیریت استراتژیک رسانه، کارآفرینی رسانه، فناوری رسانه  و نوآوری، سیاستگذاری رسانه ای، تحقیقات مدیریت رسانه، اقتصاد رسانه، بازارهای نوپدید رسانه ای، کارکنان رسانه و پنل بازاریابی و مصرف رسانه بود. در هر کدام از پنل ها تا آنجا که حضور داشتم شاهد ارائه مقاله های خوبی بودم. من بنا بر علاقه شخصی و حوزه کاری بیشترین حضور را در پنل های سیاستگذاری رسانه ای داشتم اما تلاش می کردم تقریبا همه پنل ها را سر بزنم. معمولا در این پنل ها ارتباطات خوبی با سایر همکاران در دیگر دانشگاهها برقرار می شود که امسال ارتباطات بسیار خوب بود. جای همه همکاران عزیز خالی بود به ویژه آقای دکتر خواجه ئیان که متاسفانه امسال با غیاب ایشان در این کنفرانس مواجه بودیم.

روز سوم نیز همانند روز دوم از صبح ساعت 9 پنل ها برگزار بود و تا ساعت 6 عصر ادامه داشت. در این پنل ها ارائه های خوبی انجام شد و مقالات و کارهایی را می شد دید که برای تحقیقات آینده بسیار راهگشا بودند. ارائه من صبح روز سوم در پنل سیاستگذاری رسانه ای بود که شکر خدا بازخوردهای خوبی هم دریافت کردم. موضوع ارائه بنده

  “Open data policies in social media industry, A model for convergence of views”

 بود. موضوعی مرتبط با چالش های سیاستگذاری رسانه های اجتماعی که دغدغه زیادی در رابطه با آن وجود دارد.

نکته مهم اینکه کارهای ارائه شده در این کنفرانس که یکی از معتبرترین کنفرانس های رشته مدیریت رسانه محسوب می شود نشان می دهد فاصله ما در تحقیقات مدیریت رسانه در داخل کشور با دیگر دانشگاهها زیاد نیست و در حوزه هایی اصلا فاصله ای نداریم. به دلیل جدید بودن رشته فاصله هنوز کم است و اگر تلاش کنیم می توانیم این فاصله کم را نیز جبران کنیم. به نظر می رسد می توان با کار بیشتر اساتید و دانشجویان رشته مدیریت رسانه نه تنها فاصله را به صفر رسانید بلکه در حوزه هایی برتری نیز یافت. به امید آن روز ….

لیماسول/قبرس

17 خرداد 1398

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *